13 zasad najlepszego zespołu

Każdy ma taką paczkę znajomych, z którymi każde spotkanie jest epickie. I nie ma znaczenia, czy to wyjazd na którąś z pięknych greckich wysp, czy to zwyczajne oglądanie filmu w domu.

No właśnie. Dlaczego niektóre grupy rozumieją się bez słów? Dlaczego niektórym zespołom wszystko wychodzi? I jak zbudować taką ekipę, której niestraszne żadne zadanie?



Ostatnio pisałyśmy trochę o pracy w grupie, dzisiaj to rozwijamy.

Weź w dłoń kubek kawy (lub zimnego soku) i czytaj dalej!

13 cech najlepszego zespołu


1. Kompetencje. 
Co więcej, odpowiednie kompetencje. Każdy lubi pracować z ludźmi, którzy znają się na rzeczy. Dobry zespół to taki, w którym każdy jest ekspertem od czegoś innego. Jeśli masz u siebie mistrza organizacji przekąsek, światowej sławy wodzireja i DJ'a najlepszego wśród najlepszych, to z pewnością urządzisz domówkę, o której będzie się opowiadało latami. 

2. Komunikacja
W dobrym zespole prowadzi się otwarte rozmowy. Jego członkowie mówią, kiedy coś jest nie tak albo coś im się nie podoba. Ale nie chodzi tu o zwykły hejt, którego jedynym celem jest... hejt. Znasz pojęcie konstruktywnej krytyki? Czasem trzeba powiedzieć kilka słów prawdy, bo niewyjaśnione od razu sytuacje lubią wracać ze zdwojoną siłą i uderzyć w najmniej spodziewanym momencie. 
Dobra komunikacja to też umiejętność porozumiewania się bez słów. To moment, w którym patrzysz na kogoś i doskonale wiesz, co masz robić. To poziom "porozumienia dusz"

3. Lider
W grupie wszyscy są równi. Ale musi być ta jedna osoba, która poprowadzi pozostałych, która zawsze będzie czuwać nad całą grupą. To ta osoba, która w chwili zwątpienia potrafi wybrać restaurację, do której udacie się tym razem. Jakie są cechy dobrego lidera

4. Zaufanie 
Zespół stanowi całość. Dobrze się pracuje, kiedy możesz polegać na swoich współpracownikach. Kiedy wiesz, że nie będą pod Tobą kopać dołków i Cię nie zawiodą. Kiedy wiesz, że to, co wydarzyło się na wyjeździe, zostaje na tym wyjeździe.


5. Talent i pasja
Nie musisz mieć w zespole talentu pokroju Pablo Picasso czy Mozarta. To może być nawet talent do wczesnego wstawania. Ale to właśnie czynnik, który czyni grupę wyjątkową. A pasja? Przyjemniej się pracuje, kiedy robisz coś, co kochasz.

6. Zaangażowanie w pracę
Bez względu na to, czy pracujesz z zespołem nad stworzeniem statku kosmicznego na Merkurego czy ustalacie szczegóły spływu kajakowego - najlepiej pracuje się z tymi, którzy po prostu chcą. A nie czekają, aż ktoś zrobi coś za nich. No weź wytrzymaj z takimi osobnikami.

7. Ambicja
To cecha, która może pchnąć do przodu cały zespół. Jeśli grupa chce się rozwijać i być coraz lepsza, to czego więcej chcieć?

8. Dobra atmosfera
Lubisz działać w nerwowej atmosferze? Luźniejsza atmosfera sprzyja rozwojowi kreatywności. Dobrze więc czasem pośmieszkować lub, jeśli to zespół zawodowy, wyjść gdzieś razem na miasto.

9. Szacunek
Tu nie chodzi tylko o ten do drugiej osoby. Ważne jest szanowanie pracy oraz czasu innych. Co to znaczy? Nie przeszkadzaj, jeżeli widzisz, że ktoś z Twojego zespołu pracuje w pocie czoła.

10. Cel
Dobrze jest wiedzieć, co chce się osiągnąć, prawda? Podobno jak nie wiesz, dokąd zmierzasz, to zmierzasz donikąd.

11. Jasne i ZNANE zasady
Każdy w zespole powinien znać reguły gry. Poza tym działanie powinno mieć jakieś określone zasady. Niektórzy polecają nawet stworzenie kodeksu. Dobry zespół szczyci się regułami, np. paczka przyjaciółek wie, że nie można odzywać się do tej wrednej rudej Gośki.



12. Podział pracy
Spróbuj popracować w zespole, w którym każdy zajmuje się wszystkim. Mało przyjemne, nie uważasz? Sytuacja optymalna jest wtedy, kiedy każdy doskonale zna swoje obowiązki, wie, co ma robić i czego się od niego oczekuje. W zespole musi być jedna osoba, która ogarnie koc, inna przekąski, inna napoje i już możecie ruszać na piknik.

13. Porozumienie astrologiczne 
Jak mogłybyśmy nie uwzględnić tego czynnika? Cóż, najlepiej, gdy w zespole pracują osoby z tego samego trygonu (przeczytaj dla przypomnienia). Już wyjaśniamy, o co nam chodzi.

Osoby z tego samego trygonu mają podobne cechy. Są albo żywiołowe (ogień), albo raczej spokojne (woda). Co więcej, każdy trygon jest podzielony na 3 jakości (grupy):
  • znaki główne (Baran, Rak, Waga, Koziorożec) - osoby, które nie boją się podejmować odważnych działań, z których nie rezygnują przy pierwszej okazji. Czują chęć przewodzenia innym i są pewne siebie.
  • znaki stałe (Byk, Lew, Skorpion, Wodnik) - osoby zorganizowane, wytrwałe i spokojne. Odpowiadają za rozwój i doprowadzanie spraw do końca. 
  • znaki zmienne (Bliźnięta, Panna, Strzelec, Ryby) - osoby, które dążą do zmian. To inicjatorzy i kreatorzy, wytyczaja nowe ścieżki w działaniu. 
Czy warto zbudować zespół w oparciu o jakości? To już pytanie dla Ciebie.


Pewnie zadajesz sobie pytanie, ile osób powinien liczyć dobry zespół? Hmm, to zależy xd. Jeżeli zadanie jest proste, wystarczą dwie osoby, bo co dwie głowy, to nie jedna. W przypadku bardziej skomplikowanych prac potrzeba więcej osób. Naszym zdaniem optymalna liczba to 4. Po pierwsze, to nie za dużo ani za mało osób do pieczenia chleba. Po drugie, w razie potrzeby, z tej czwórki możesz utworzyć 2 zespoły po 2 osoby, co się przydaje przy pracochłonnych projektach. Same sprawdziłyśmy. 

Po trzecie, stoliki w restauracjach są często czteroosobowe, więc przy takim składzie nie zostaje wolne miejsce. I wszystko pasuje.

Na zakończenie mała refleksja. Każdy zespół jest jak diament, który trzeba oszlifować, by stał się wartościowy. Im więcej prób (szlifowania) przejdzie, tym lepszy się staje. Potrzeba czasu, by stworzyć grupę, która będzie w stanie pokonać nawet najtrudniejsze przeszkody, takie jak np. zakaz handlu w niedzielę.

A Ty jak uważasz? Jakie inne cechy powinien posiadać dobry zespół?

Komentarze