Jak ugryźć marketing?

Pisząc bloga o marketingu, nie zaczęłyśmy o najważniejszym - czym on jest? Po 3 latach studiów i ciągłej obserwacji świata, zdarza nam się nadal przeżyć marketingowy szok.

Zacznijmy od definicji. Czym tak właściwie jest marketing? To zaspokajanie potrzeb klientów i zapewnienie zysków przedsiębiorstwu. Za poważnie? Spokojnie, wytłumaczymy to po naszemu.  

Marketing to sens życia, przynajmniej dla nas. To nie tylko wciskanie czegoś klientom. To przede wszystkim budowanie całej magicznej otoczki wokół firmy i produktu. 

Marketing to też relacje z klientem, ważne jak wieczory z winem.  

A jak to wygląda w praktyce?  


Stary, ale czy nadal jary? 

Kampanie reklamowe, radiowe, bilbordy, ulotki rozdawane na ulicy.... to typowe przykłady dotarcia do odbiorcy masywnego (czyli nas wszystkich, nie ważne, co lubisz i co jesz). To klasyczne formy marketingu, z którymi każdy z nas styka się już od lat. Czy to się sprawdza? Czy ktoś na to zwraca uwagę? Czy bierzesz ulotkę dlatego, że jesteś zainteresowany jej treścią, czy po prostu jest Ci szkoda osoby, która je rozdaje?  

"Włączamy niskie ceny..." zamiast nucić kolędy, nucisz to... wykorzystanie techniki powtarzania to jedna z najprostszych metod, by klienci zapamiętali treść (ale mogą też wywołać białą gorączkę). 

Wymienione działania mają za główny cel sprzedaż i wciskanie ludziom wychwalanych pod niebiosa produktów. Ale czy oni ich naprawdę potrzebują, czy jest to potrzeba wywołana przez reklamę?

To, według nas, jedna z tych reklam, które są stworzone, by irytować.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=HFrd5cqy5iM&feature=youtu.be


A może marketing może wyglądać inaczej? Może nie musi wywoływać w ludziach zdenerwowania i zażenowania? 

Jeśli myślisz, że jesteśmy zafascynowane takim marketingiem jak opisany powyżej, to się mylisz. Nasza reakcja jest mniej więcej taka: "Nie można zrobić tego lepiej?".  

Powiew świeżości

Chyba można. Dla przykładu:
Źródło własne


Czasem stare metody można podreparować, dodając im szczyptę smaczku i humorku. Sprzedając nie tyle produkt, co po prostu wzbudzając nim zainteresowanie.  

Nasze serca i rozum zdobył marketing, który zdecydowanie wykracza poza standardy. Co to znaczy? Obejrzyj ten krótki film.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=bvyp6QOhGlE&feature=youtu.be

Nowoczesny marketing nie polega tylko na sprzedaży. Stosuje się na przykład technikę content marketingu, którego dokładny opis znajdziesz w poście o Tall Ship Races i Winobraniu. Chodzi nie tylko sam produkt czy usługę, ale też o to, co jest wokół. Czy to jest fajne? Naszym zdaniem tak :)

Facebook, Insta, Snap... czy tam też można się promować?. Marketing nie zastyga jak pomnik w miejscu, tylko razem z konsumentami idzie naprzód. Wymienione kanały nie tylko służą do informowania o produkcie. Dają one tę niesamowitą możliwość prowadzenia relacji z konsumentami. W jaki sposób? Zadawanie pytań, ankiety, możliwość napisania wiadomości sprawiają, że klient ma to poczucie, że firma jest zawsze dla niego. O jednym ze sposobów wykorzystania tej metody pisałyśmy już w poście o crowdsourcingu


Nie tylko biznesem marketing żyje

CSR i CCR. Co to takiego? Pod tymi skrótami kryją się 2 podejścia do biznesu. Pierwsze to społeczna odpowiedzialność biznesu. O co chodzi? O to, że firma nie myśli tylko o czubku swojego nosa, ale także o środowisku, społeczeństwie i dostawcach.

Na oficjalnym kanale sklepu The Body Shop na YouTube można znaleźć filmik na temat ochrony środowiska i tego, jak oni to robią. Super, prawda?

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=uRXYHA9mo-k&feature=youtu.be


Ochrona środowiska to jedne z najpopularniejszych obszarów działań CSR. Widziałeś kiedyś na opakowaniach produktów takie znaczki?



"Fairtrade", czyli sprawiedliwy handel, polega na zapewnieniu uczciwej ceny za produkty oraz sprawiedliwych płac producentom. To też szacunek i uczciwość w relacjach handlowych.
Produkty z oznakowaniem "Cruelty Free" nie były testowane na zwierzętach.

CCR to, tłumacząc na polski odpowiedzialność biznesu za kulturę. Jak to działa? Organizacja scen na festiwalach, filmów, wystaw, performensów, koncertów, wspieranie młodych artystów. Jednak na tym się nie kończy zakres CCR, innym sposobem jest wykorzystanie współczesnej technologii do rozszerzenia kultury i ułatwiania dostępu do niej (np. poprzez relacje na żywo czy ułatwienie oglądania występów osobom z wadami słuchu). Byłeś kiedyś w poznańskim Starym Browarze? Można tam nie tylko zrobić dobre zakupy, ale i zobaczyć różne obrazy i rzeźby. Przyjemne z pożytecznym.

A tu inny przykład działań CCR.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=kKQZw0IjDl0

Czyli marketing to nie tylko sprzedaż, prawda?



To tylko część góry lodowej, jaką jest marketing. Jak powinien wyglądać dobry? Jak zawsze – to zależy. Każda firma jest inna i inne wartości oraz treści chce przekazać. My jednak jesteśmy zwolenniczkami kreatywności i przecierania własnego szlaku.  
Wiec czym jest w końcu ten marketing? Według teorii ma on na celu przede wszystkim wzrost sprzedaży. I to jest prawda, jednak można to osiągnąć różnymi sposobami.  

Komentarze

  1. bardzo podoba mi się ta definicja marketingu. Ciekawie i przejrzyście no i przede wszystkim niezwykłe przykłady reklam. Zawsze wtedy łatwiej jest zrozumieć o co chodzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękujemy :). Na przykładach zawsze wszystko łatwiej można zrozumieć

      Usuń
  2. Zdecydowanie na przykładach najlepiej zrozumieć o co chodzi. Jeżeli chodzi o reklamy to Volvo ostatnio podbiło moje serce ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, volvo ostatnio ma naprawdę dobrą promocję :)

      Usuń
  3. Bardzo podoba mi się takie podejście do tematu! Kreatywność i przecieranie własnego szlaku - jestem na tak! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) my też doceniamy kreatywność w marketingu

      Usuń
  4. "Włączamy niskie ceny..." ten tekst, rzeczywiście doprowadzał do białej gorączki:) Marketing jest wszędzie, nie można przejść koło niego obojętnie, działa na naszą świadomość i podświadomość :) Trochę mnie to przeraża, ale przy prowadzeniu własnej firmy jest niezbędny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki marketingowi inni o nas wiedzą. I, jak pisałyśmy w poście, nie musi być nudny i irytujący :)

      Usuń
  5. Bardzo, bardzo fajny tekst i przykłady. Akcja Mentos jest fan-ta-sty-czna! Takie akcje są o wiele łatwiejsze i przyjemniejsze dla potencjalnego konsumenta, niż reklama "Włączamy niskie ceny", po której nie mogę patrzeć na czarno-żółte zestawienie kolorów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy za komentarz. My też mamy oczy otwarte na takie akcje jak Mentos 🙃

      Usuń
  6. Dużo tego i fajnie napisane. Mocne i dobre przykłady. Zdecydowanie nie raz tu jeszcze zajrzę

    OdpowiedzUsuń
  7. Co do reklam to przelaczam na inny program zeby sie nie 'katowac' ��
    ~Kinga

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajny zamysł bloga, w ogóle marketing to bardzo ciekawy temat i ciągle coś nowego. Ostatnio płakałam na reklamie allegro��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) Chodzi Ci o tę reklamę Allegro sprzed roku? Jest świetna

      Usuń
  9. Bardzo lubię reklamy inteligentne i z dowcipem, jest wiele przykładów na to, że można zrobić reklamę ciekawie i zabawnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) Reklamy wcale nie muszą być nudne

      Usuń
  10. Niewątpliwie marketing zmienia się wraz z rozwojem mediów internetowych i ich popularności. Coraz częściej jednak tworzy się kampanie w sieci, media tradycyjne traktując nieco bardziej pobocznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Często jest tak, że w TV są krótsze wersje reklam, a te bardziej rozbudowane można zobaczyć na YouTube

      Usuń

Prześlij komentarz