Copywriting, czyli magia słów w dwóch wydaniach

W dzisiejszym wydaniu do głosu dochodzi... słowo.

Słowa mogą leczyć i ranić. Słowa mogą wzbudzać miłość albo ją zakończyć. Dzięki słowom możesz zjednać sobie ludzi albo ich do siebie zrazić. Słowa wywoływały bunty i kończyły powstania. 

Ktoś mądry postanowił wykorzystać ich magię oraz moc w marketingu i stworzył dziedzinę zwaną copywritingiem.

Copywriting - co to jest?

Najprościej rzecz ujmując, copywriting to język marketingu. To tekst, który ma sprzedawać jakiś produkt lub samego siebie, ale o tym za chwilę. Jeśli copywriting brzmi dla Ciebie zbyt skomplikowanie i tajemniczo, to pomyśl o wszystkich opisach produktów w sklepach online czy opisach na etykietach. Albo o artykułach blogowych czy hasłach reklamowych. Jednak masz styczność z językiem marketingu na co dzień, prawda? 



Coraz większą popularność zyskuje ostatnio zawód copywritera. To osoba, która zajmuje się pisaniem tekstów sprzedażowych. Można powiedzieć, że zna się na wszystkim, jeśli tylko zrobi dobry research. Jednego dnia jest ekspertem od kosmetyków naturalnych, innego wciela się w rolę znawcy silników spalinowych. To zawód dla osób z przysłowiowym “lekkim piórem” oraz głową pełną pomysłów. Zanim jednak założysz własną agencję copywriterską, przeczytaj dalszą część tego posta. 

Wydaje się, że to prosta praca. Robisz kawę, włączasz dobrą muzykę, a następnie siadasz w ulubionym fotelu i piszesz. A co? To, co przyjdzie Ci do głowy. 

Wcale nie jest tak kolorowo. 

Tekst musi bowiem spełniać określone przez klienta wymogi. Najczęściej musi być merytoryczny, więc znane ze szkoły wodolejstwo nie wchodzi w grę. Zanim zaczniesz pisać, musisz też przeprowadzić porządny research i stać się prawdziwym ekspertem w jakiejś dziedzinie. A jeśli nie ma weny, to siedzisz godzinami przed ekranem komputera... 

Na podstawie naszych własnych doświadczeń poglądów i opinii podzieliłyśmy copywriting na 2 rodzaje, seo i kreatywny. 

SEO copywriting

Brzmi skomplikowanie? 

To copywriting oparty na wielu zasadach technicznych. Jego celem jest obecność w wyszukiwarce, i to na możliwie jak najwyższym miejscu, dzięki umiejętnym zastosowaniu tzw. słów kluczowych.  

Musisz wiedzieć, że Google ma bardzo sprytne i inteligentne algorytmy, które odpowiadają za wyświetlane nam wyniki wyszukiwania. Wyłapuje tylko treści najwyższej jakości, które są napisane w sposób przyjazny pozycjonowaniu. 

Wyjaśnijmy to na przykładzie opisu ekspresu do kawy. 

Ekspres do kawy ABC to łatwy sposób na przyrządzenie kawy metodą ciśnieniową. Posiada dyszę IFD do szybkiego spieniania mleka z funkcją regulowania ilości piany. Ceramiczny młynek pozwala na dokładne zmielenie ziaren na poziomie 5 różnych grubości oraz zapewnia trwałość użytkowania. Ciśnieniowy ekspres do kawy ABC o mocy 1100 W i ciśnieniu 15 barów ma wbudowanych 6 trybów do przyrządzenia najpopularniejszych napojów. Dzięki elektronicznemu sterowaniu oraz dotykowemu ekranowi sterowanie urządzeniem jest bardzo proste i intuicyjne. Oferuje także regulację ilości i mocy płynu. Wbudowany pojemnik na wodę ma pojemność 1,8l oraz filtr, który oczyszcza wodę oraz zapobiega osadzaniu się kamienia. Urządzenie ma funkcję samoczyszczenia, a wyciągane elementy wystarczy opłukać pod bieżącą wodą. Nadają się również do mycia w zmywarce. Ciśnieniowy ekspres do kawy ABC dostępny jest w kolorze srebrno-czarnym oraz posiada 2-letnią gwarancję i polską instrukcję obsługi. Wybierz go i ciesz się pyszną kawą w domowym zaciszu. 

W tym przypadku słowo kluczowe "ciśnieniowy ekspres do kawy ABC" padło 3 razy. To optymalna liczba dla tej długości tekstu. Nie może padać za często, bo Google to wyłapie i określi tekst jako spam. Słowa kluczowe muszą być wplecione naturalnie, by nie rzucały się w oczy. Tak się składa, że wybrana przez nas fraza jest tzw. long tailem. Jest bardziej precyzyjna niż np. "ekspres do kawy" i pozwala na lepsze dotarcie do konkretnej grupy odbiorców.

Jeśli piszesz artykuł na bloga i chcesz, by Google go “polubiło”, to również musisz trzymać się pewnych zasad. Przede wszystkim wybierz frazę kluczową i umieść ją w tytule, najlepiej na pierwszym miejscu, i w nagłówkach. Stosuj także pogrubienia słów kluczowych – nie tylko je uwypuklisz, ale i sprawisz, że tekst będzie bardziej przejrzysty.  



Seo copywriting nie należy do najbardziej kreatywnych sposobów na pisanie tekstów. Ale przecież jego celem nie jest szokowanie formą i stylistyką, a zaistnienie w wyszukiwarce. Gdzie się używa tego typu tekstów? Najczęściej jako opisy produktów i kategorii na strony internetowe, artykuły blogowe oraz jako meta description, czyli krótkie opisy, które pojawiają się w wyszukiwarce pod nazwą strony. 

Przejdźmy do czegoś bliższego naszym sercom.

Copywriting kreatywny

Jak sama nazwa wskazuje, to dopiero jest okazja do rozwinięcia skrzydeł i wypłynięcia na szerokie wody wielkiego oceanu wyobraźni. Celem copywritingu kreatywnego jest perswazja. Można tego dokonać poprzez zaciekawienie, zaszokowanie lub zaintrygowanie. Chodzi tu o pomysł, który pozwoli wyróżnić się z tłumu. 

Ten typ pisania jest znacznie mniej techniczny. Stawia się przede wszystkim na kreatywność. Tekst jest pisany tak, by można go było poczuć wszystkimi zmysłami. Miałeś kiedyś tak, że podczas czytania opisu np. lodów czułeś ich smak? Stosuje się tu techniki pisania obrazami oraz storytellingu

Jak kreatywnie opisać ekspres do kawy?

Mówią o nim jak o superbohaterze. Jest obrońcą wszystkich uśpionych. To on ratuje Cię każdego rana. Zawsze gotowy, by służyć Ci pomocą i przygotować pyszny napój. To ciśnieniowy ekspres do kawy ABC. Zachwyć się klasycznym capuccino lub latte macchiato z idealnie spienionym mlekiem dzięki funkcjonalnej dyszy IFD. Reguluj ilość pianki według uznania. Przygotuj mocniejszą i większą kawę na poranne pobudzenie, a podczas popołudniowego odpoczynku rozkoszuj się delikatnym naparem. Ekspres do kawy ABC jest Twoim najlepszym przyjacielem. Jego obsługa jest tak prosta i intuicyjna jak rozmowa z kumplem, którego znasz od lat. Dba i troszczy się o Ciebie, więc ma wbudowany system oszczędzania energii. Dodatkowo został wyposażony w filtr, który oczyszcza wodę i zapobiega osadzaniu się kamienia. Ekspres ABC jest również przyjazny w myciu. Wystarczy go opłukać pod bieżącą wodą, a wymienne części możesz umyć w zmywarce. Wybierz ekspres do kawy ABC, a zyskasz przyjaciela, który sprawi, że z radością będziesz witał każdy poranek.

Ciekawszy? Wzbudzający emocje?

Czy ten opis bardziej do Ciebie przemawia niż ten napisany pod seo?

W copywritingu kreatywnym także robi się research, ale oprócz twardych danych należy także wejść do umysłu klienta i napisać coś, co zainteresuje przede wszystkim jego, a nie tylko wyszukiwarkę. Stosuje się także wzbudzające zainteresowanie tytuły. 

Takie kreatywne teksty stosuje się najczęściej w reklamach, rzadziej w opisach produktów (na etykiecie), czasem na stronach internetowych czy social mediach. 



A teraz ważne pytanie.

Czy można połączyć oba style?

Teoretycznie tak, ale według naszych obserwacji zawsze któryś z nich na tym ucierpi. Tekst pisany pod seo musi mieć odpowiednią konstrukcję oraz tytuł i nagłówki, które ograniczają kreatywność.  

Jak myślisz? Czy każdy może się nauczyć zawodu copywritera?

Komentarze