Opowieści, które sprzedają

Źródło: https://www.flickr.com/photos/nostri-imago/3278639065

Rok 1912. Społeczeństwo jest podzielone na 3 klasy. Głównym bohaterem jest on – statek marzeń, niezniszczalny, niezatapialny. Titanic. Ona to zwykła góra lodowa, która przez serię ludzkich błędów przeszła do historii. Dwie różne postaci, które już na zawsze połączyła ludzka pycha i dążenie do wielkości. A jednak są tylko tłem dla dwóch innych, skrajnie różnych osób, które połączyła moc znacznie silniejsza - miłość 

Historia miłości biednego, acz utalentowanego chłopaka i bogatej, zagubionej dziewczyny rozgrywająca się na pokładzie Titanica, statku skazanego wręcz na katastrofę... Wyrusz w niezapomniany rejs i przekonaj się, że dla prawdziwej miłości nie ma żadnych barier. 


10 kwietnia 1912 roku Titanic wypływa w swój pierwszy rejsKończy się on tragicznie, po zderzeniu z górą lodową. Statek tonieGiną 1504 osoby.  

Dwa opisy, ta sama historia. Która bardziej Cię przekonuje do obejrzenia filmu?

Największa katastrofa morska w dziejach 

A Wilhelm GustloffGoya? Dona Paz? 

To znacznie większe katastrofy, ale nie przebiły się tak do świadomości popkultury jak Titanic.    

Historia Titanica zawdzięcza swoją sławę filmowi Camerona. Jeśli jesteś po lekturze naszego posta o opowieściach, to wiesz, jaka jest ich moc i magia.  

Od zarania dziejów ludzie opowiadali sobie historie, siedząc przy ognisku. Najlepsi gawędziarze zyskiwali sławę i wędrowali po całym świecie. 

Ciepły letni wieczór, żar bijący od rozpalonego ogniska, nad głową migoczące tajemniczo gwiazdy i niezwykła opowieść... lub Ed Sheeran śpiewający romantyczny utwór niczym w jednym z odcinków "Gry o Tron".  


Obecnie historie zaczęłopowiadać marki. Od kilku lat jest to bardzo popularny trend. Już kilka razy o tym wspominałyśmy, a dzisiaj rozłożymy ten temat na czynniki pierwsze.  

Czym jest storytelling? Postanowiłyśmy zapytać eksperta, dr Monikę Górską z Fabryki Opowieści. Oto jej definicja:



Storytelling to nie tylko słowa. Najczęściej wykorzystywany jest w spotach reklamowych, w których "słowem" jest obraz.  

Wspomniałyśmy na początku Titanicu. Ale ten film trwa 3 godziny, więc czasu na opowiedzenie dobrej historii jest aż nadto. Jak w takim razie wywołać jakiekolwiek emocje, jeżeli do dyspozycji masz tylko 2 – 3 minuty? 

Fundamentem dobrego storytellingu są 3 elementy 

Emocje. Pisałyśmy już o tynieraz - emocje sprzedają. Czy tego chcesz, czy nie, trudno jest zapanować na emocjami. Marketerzy o tym wiedzą. 

Autentyczność. Budowanie marki i mówienie własnym głosem. Podkreślanie tego, co jest w Tobie albo Twojej marce wyjątkowe. 

Budowanie więzi. Wszystko sprowadza się do tego, żeby stworzyć emocjonalne więzi pomiędzy Tobą a Twoimi klientami.  


Zanurkujmy głębiej.  

Wszystkie dobre opowieści łączy jeden główny element. Odpowiednia struktura. Główny bohater, którego losy śledzimy i poznajemy, nie musi od razu być herosemDlaczego nie może to być zwykły człowiek? Skoro mamy już bohatera, rzućmy mu kłody pod nogi. Nie oszczędzajmy go, im więcej cierpi, tym lepiej. Ale storytelling biznesowy zawsze kończy się happy endem. A narzędziem do rozwiązania problemu jest reklamowany produkt  

Storytelling jest "łagodną" wersją reklamy. Dlaczego? Nie mówi, że ten produkt jest najlepszy, więc go kup. Storytelling pokazuje, co możesz zyskać, dzięki korzystaniu z tego produktu i nie zawsze jest to takie oczywiste. Nie zawsze chodzi o korzyść "materialną". 



Najlepsze opowieści zmusza do refleksjinie tylko o produkcie. Sprawiają, że myślisz o nich i dzięki temu zostają z Tobą na dłużej 

Storytelling nie służy tylko celom sprzedaży produktów. Wiele organizacji charytatywnych wykorzystuje tę technikę. 



Każda bajka ma morał. Z bajek Pixara możesz wynieść, jak dobrze opowiedzieć historię. Są to uniwersalne zasady, które pomogą Ci stworzyć chwytającą za serce opowieść. Przekonaj się sam.





Przedstawiłyśmy dziś, jak i co pomoże w stworzeniu opowieści. Naszym zdaniem storytelling to ta część marketingu, którą warto wykorzystywać. Wywołuje pozytywne skojarzenia z produktem czy firmą. Potrafi zwrócić uwagę odbiorcy na problemy lub wyzwania, jakie spotykają bohatera.

My jesteśmy tym zafascynowane!

A Ty?

Komentarze

  1. Zgadzam się, że jest w tym coś niesamowitego ;) I przykład Ed'a Sheeran'a w "Grze o Tron" bardzo dobry - sama pamiętam jaka byłam pozytywnie zaskoczona, że go tam zobaczyłam, a już za chwilę huczał o tym cały internet.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy post. Przeczytałam z zainteresowaniem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrym przykładem będą ostatnie reklamy allegro, które sprzedały nam wzruszające i zabawne historie z happy endem ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny post! Disney jest mistrzem w przyciąganiu publiki głównie tym, że produkuje często wzruszające bajki z morałem :)
    Miłego popołudnia!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz